سومين دوره شورا و چشمه اي از عملكرد شوراي شهرستان
سومین دوره شوراهای شهر و روستا یک سال و نیم است که فعالند و برابر قانون شوراها از دل شورای روستاها شورای بخش و سپس شورای شهرستان. شورای استان و شورای استانها تشکیل می گردد که این آخری می تواند مصوباتی داشته باشد که در مجلس طرح و جزو قوانین کشور باشد؛ در شهرستان ما شورای شهرستان جلسات منظمی برگزار می نماید و این را به مرهون زحمات دبیر شورا آقای محمدی ( که شخصیت منظم و هوشمندی است) می باشد؛ از زمان شروع فعالیت شورای شهرستان در دوره سوم تا کنون بیش از ۵ بارجلسه عمومی با شرکت دهیاران و نماینده شوراهای هر روستا برگزار گردیده و هر بار یک یا چند مدیر شهرستان در جلسه حاضر بوده و به صورت شفاف مسایل و مشکلات روستاها بررسی می شود؛ آخرین جلسه عمومی شورای شهرستان روز پنج شنبه ۱۲/۱۰/۸۷ در مورد بررسی مسایل و مشکلات شبکه بهداشت و درمان و همچنین بررسی مسایل کشاورزی و خسارتهای ناشی از خشکسالی سال جاری برگزار گردید؛ به علت عدم حضور نماینده جهاد تنها به بررسی مسایل بهداشتی پرداخته شد و زمان برای بررسی همه مسایل هم به همه نرسید.
دکتر پناهی و دکتر مینایی به نمایندگی از طرف مدیر شبکه بهداشت در جلسه حاضر بودند و با سعه صدر و صبوری خاصی انتقادات را شنیده و بر بیشتر آنها مهر تایید نهادند؛ روحیه انتقاد پذیری ایشان برای لحظاتی مرا دچار تردید نمود ( کمیابند مدیرانی که به این شایستگی و شجاعت انتقاد بشنوند) در ادامه ایشان به تشریح دلایل بروز این انتقادات پرداختند و قرار بر این گردید تا با تدوین برنامه ای جامع به رفع موانع و مشکلات مطروحه بردازند.
از مسایلی که مطرح گردید:
۱- نقص و ایراد در سیستم ارجاء و عدم پوشش تمام نیازهای درمانی روستاها
۲- فرسوده بودن خانه های بهداشت تا جاییکه در برخی روستاها چکه سقف هنگام بارندگی فعالیت بهورز و زشک در صورت حضور در خانه بهداشت را به کلی مختل کرده است.
۳- عدم پرداخت اضافه کاری به بهورزان مطلقا( که این خود سبب کاهش انگیزه در پرسنل می شود) و حتی گاهی اوقات حقوق ها نیز به موقع پرداخت نمی شود.
۴- کمبود بهورز و پزشک
۵- در برخی موارد برخورد نامناسب با مراجعین به ویژه زنانی که بیش از دو بار زایمان کرده و دوباره حامله شده اند.
۶ - عدم برخورد قهری دستگاه قضایی با افرادی که به علت عدم رعایت مسایل بهداشتی از سوی شبکه بهداشت به قوه قضاییه معرفی شده اند.
۷- عدم پذیرش بیماران تحت پوشش بیمه خدمات درمانی روستاییان در سایر بیمارستانها و درمانگاهها
اينها اهم مباحثي بود كه در اين نشست بررسي شد و صورتجلسه آن به ادارات زيربط جهت اجرا ارسال مي شود، اما از ضمانت اجرايي مقتدري برخوردار نيست و شايد اين هم طبيعي باشد، هم به خاطر نوپا بودن تشكيلات شورايي در كشور و هم به دليل سيستم اداري كشور كه به راحتي با اين گونه تشكيلات سازگاري پيدا نخواهد كرد، به هر روي اميد است كه زماني برسد كه شوراهاي ما واقعا منتخب ما باشند و ما هم آنقدر توانمند شده باشيم كه شورا را صحيح انتخاب كنيم.
این وبلاگ به بیان مسایل و گزارش مدیریت روستای تاج آباد می پردازد.